Anna Stohr
Projektledare – InfrastructureKan du beskriva dina arbetsuppgifter på Trafikverket?
I mitt uppdrag på Trafikverket är jag projektledare hos Järnvägscollege, där jag är ansvarig för ett delprojekt med tillhörande leveranser. Det är en spännande och utmanande roll där jag alltid behöver ligga steget före i planering och projektöversyn. Jag driver de arbetsgrupper av involverade aktörer som medverkar i delprojektet, och därför går mycket av min tid ut på att planera, förbereda och bearbeta de aktuella frågor som behandlas för stunden för att arbetet ska kunna fortskrida. Delprojektet ska resultera i en ny utbildning till tågteknikeryrket - så majoriteten av de intressenter jag möter är representanter från tågbranschen och utbildningsvärlden som alla bär med sig viktiga perspektiv och inspel att ta i beaktning! Jag har dessutom hunnit med en hel del detektivarbete kring regelverk, som hur de ska tillämpas och förstås.
Hur såg dina första dagar ut på Trafikverket?
Mina första dagar på Trafikverket bestod av introduktion och onboarding till rollen som statlig tjänsteman! Stor tonvikt lades vid de skyldigheter och förutsättningar man behöver känna sig trygg i som anställd av eller hos Trafikverket. Jag gavs verkligen informationen och verktygen för att tryggt kunna ta mig an rollen.
Vad var din tanke kring konsultrollen innan och hur stämmer den bilden in med nuläget?
Jag har tidigare varit verksam i konsultrollen, men inom den kreativa branschen. Som infrastrukturkonsult upplever jag att rollen och branschen känns tryggare, utifrån att jag uppfattar den som både mer reglerad och robust. Det finns en tydlighet i yrket, i och med att det här uppdraget består mindre av subjektiv tolkning jämfört med när jag exempelvis verkat i rollen som fotograf och designer.
Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?
Jag anländer till huvudkontoret i Borlänge efter en härlig cykeltur genom skogarna där jag bor. Ofta har jag ett möte inbokat på förmiddagen som jag behöver förbereda. Jag och min närmsta uppdragskollega brukar starta dagen med avstämning över en kopp kaffe, där vi gör avvägningar kopplat till var man behöver lägga sin fokus för stunden och driva de aktuella frågorna framåt. Ofta resulterar det i att jag fyller på min att göra-lista med samtal som behöver ringas, mail som behöver skrivas eller dokument som behöver läsas och tolkas. Mycket av min arbetsdag spenderas faktiskt i min mailinkorg!
Vilka är de största utmaningarna du har mött hittills?
Att navigera en helt ny bransch! Det har varit väldigt roligt att dyka ned i tågbranschens aktuella frågor och pulserande samtidsklimat. Det händer så mycket, och det finns så många olika aktörer som alla har en engagerad vision om järnvägens fortsatta utveckling! Jag brukar skoja om att jag är erkänt dålig på de ord och begrepp som förekommer i branschen, det är fortfarande en utmaning jag håller på att tackla…
Hur ser du på framtiden? Har den här öppningen påverkar din riktning framåt?
Jag är positivt nyfiken på en framtid som infrastrukturkonsult!
Vad skulle du ge för tips till andra konsulter som kommer in till en biträdande tjänst?
Att våga ställa alla de där frågorna som dyker upp om stort som smått - såväl i början av uppdraget, som längs vägen! Jag har själv inga planer på att sluta ställa dem om sådant som kan upplevas som självklart för alla utom mig, man behöver komma över den där prestigetröskeln. Jag upplever att vetgirigheten och nyfikenheten kopplat till kontextuell förståelse ofta är den viktiga nyckeln för att ta sig framåt.
Vad skulle du göra annorlunda om du började om ditt uppdrag här från början?
Att ställa ännu fler av de där jag känner mig dum att ens fråga-frågorna! Ännu tidigare! Och tydligare kväva den där skämskänslan som följer med dem.
Vad har du lärt dig av att arbeta på Trafikverket som du kan ha användning av i framtida uppdrag?
Oerhört mycket verkligen! Men tydligast tar jag med mig det lugn och helhetsperspektiv som en såhär stor och fungerande organisation ingjuter i en.