SEKRETESSPOLICY – REKRYTERING
1. Inledning
Detta integritetsmeddelande förklarar hur vi på Rejlers behandlar dina personuppgifter (”uppgifter”) under vår rekryteringsprocess. För att säkerställa en sömlös upplevelse använder vi Teamtailor-plattformen som vårt huvudsakliga rekryteringsverktyg.
Som personuppgiftsansvarig är vi ansvariga för att säkerställa att dina uppgifter behandlas lagligt. Vi samlar in och använder dina uppgifter för att genomföra rekryteringsprocessen främst baserat på vårt berättigade intresse och, i vissa fall, ditt samtycke. Vi vill att du ska vara informerad och känna dig trygg.
2. Vilka personuppgifter behandlar vi?
Vi hanterar de uppgifter du tillhandahåller eller som vi samlar in under rekryteringen. Om du anställs kommer vi också att använda dina uppgifter för att administrera din anställning. Här är vad vi behandlar:
• Kontaktuppgifter och identifieringsuppgifter såsom namn, adress, e-postadress och telefonnummer;
• Språkkunskaper.
• Bifogade filer;
• Utbildning, intyg och andra befogenheter.
• Arbetshistorik;
• Referenser; och
• Annan information som är relevant för tjänsten.
Vi kan också behandla videointervjuer och lämplighetsbedömningar. Du kan också frivilligt tillhandahålla ytterligare uppgifter som inte anges ovan.
3. Hur samlar vi in dina personuppgifter?
Vi samlar in dina uppgifter när du:
• Fyller i en ansökan på vår rekryteringsplattform.
• Förser oss med uppgifter via tredje parter som LinkedIn.
• Kommunicerar med vår personal via rekryteringsplattformen.
• Tillhandahålla identifierbar information via chatt eller på vår webbplats.
Med ditt samtycke kan vi samla in uppgifter från dina referenser. För direkta sökningar (”inhämtning”) kan vi samla in uppgifter från tredje parter som LinkedIn, men vi kommer inte att spara dessa uppgifter utan ditt samtycke.
Våra nuvarande anställda kan också rekommendera potentiella sökande. När de gör det tillhandahåller de information om dessa potentiella sökande och om den rekommenderade personen ger sitt samtycke betraktas de sedan som en sökande enligt detta integritetsmeddelande. Vi samlar endast in och behandlar uppgifter som är relevanta för rekryteringsprocessen.
4. Varför behandlar vi dina personuppgifter?
Vi använder dina uppgifter för att tillsätta lediga tjänster och uppfylla juridiska skyldigheter. Vår rättsliga grund är ditt samtycke, vårt berättigade intresse, att utföra avtalsmässiga åtgärder som rör vårt potentiella anställningsförhållande och juridiska skyldigheter vid rekrytering.
Du har rätt att återkalla ditt samtycke när som helst genom att kontakta oss (detaljer i avsnitt 10). Detta kan dock påverka din möjlighet att söka jobb eller använda rekryteringsplattformen. I vissa fall, på grund av tillämplig lag och vårt berättigade intresse, kan vi fortfarande behålla dina personuppgifter även om du återkallar ditt samtycke.
När berättigat intresse är den rättsliga grunden för behandling säkerställer vi att behandlingen är rättvis och uppfyller dina rimliga förväntningar.
5. Vem har tillgång till dina personuppgifter?
Vi säljer eller lämnar inte ut uppgifter till tredje part utan rättslig grund. Vi kan dela data med betrodda tjänsteleverantörer, inklusive företag som leverantör av rekryteringsplattformar, server- och värdföretag, e-postleverantörer, videobehandlingsföretag och andra entreprenörer och underleverantörer som är involverade i rekryteringen. Dessa leverantörer behandlar endast dina uppgifter i enlighet med våra instruktioner och för de ändamål som nämns i detta integritetsmeddelande. Vi ser till att delade data är tillräckligt skyddade och att avtal med dessa leverantörer innehåller tillräckliga dataskyddsvillkor.
Vi kan dela aggregerade data, såsom internettrafik eller platsstatistik, med tredje parter. Dessa uppgifter identifierar inte individer och anses inte vara personuppgifter. Vi kan också använda icke-identifierbara uppgifter för kombinerad analys eller marknadsundersökning.
Uppgifter kan också lämnas ut till myndigheter eller andra tredje parter om det krävs enligt tillämplig lag, verkställbara officiella förfrågningar eller misstänkt tjänstefel.
6. Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
Vi spara bara dina uppgifter så länge som det är nödvändigt för dess behandlingsändamål eller enligt vad som krävs enligt tillämplig lag. Som en allmän regel behåller vi dina uppgifter i två år från det att meddelandet om rekryteringsbeslutet delas. Vi är skyldiga att spara dina uppgifter i minst ett år för att följa jämställdhets- och icke-diskrimineringslagar. Du kan begära radering efter ett år.
Observera att du kan vara av intresse för framtida rekryteringar och vi kan spara dina uppgifter för detta ändamål tills det inte längre är nödvändigt. Kontakta oss om du inte vill att dina uppgifter ska sparas för framtida möjligheter. Med ditt samtycke kan vi behålla dina uppgifter längre än två år.
Vi kan också spara dina uppgifter längre om det behövs av juridiska skäl, såsom anspråk, rättstvister eller interna utredningar.
7. Hur skyddar vi dina personuppgifter?
Vi anser att personlig integritet är högsta prioritet och strävar aktivt efter att skydda dina uppgifter. Vi vidtar alla rimligen förväntade tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att data behandlas säkert och skyddas mot förlust, oavsiktlig förstörelse, missbruk och obehörig åtkomst eller ändring i enlighet med detta integritetsmeddelande och den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR), såväl som annan tillämplig lagstiftning.
Vi skyddar våra digitala databaser med brandväggar, antivirusprogram, krypterade anslutningar och andra standardsäkerhetsåtgärder. Fysiskt material förvaras på säkra platser som obehöriga personer inte har tillgång till. Endast våra auktoriserade anställda som behöver hantera dina uppgifter i sin tjänsteutövning kan få tillgång till dem, och de gör detta i enlighet med våra instruktioner.
Vi överför dina uppgifter till tjänsteleverantörer utanför EU/EES endast när det är nödvändigt för den tekniska och praktiska implementeringen av databehandling, till exempel när en tjänsteleverantör är verksam utanför dessa områden. I sådana fall ser vi till att de har lämpliga skyddsåtgärder och dataskyddsåtgärder på plats.
8. Dina rättigheter
Enligt dataskyddslagstiftningen har du som sökande rätt att:
• Begära information om hur vi behandlar dina uppgifter,
• Få tillgång till dina uppgifter;
• Begära att dina personuppgifter korrigeras, ändras eller uppdateras,
• Begära radering av uppgifter eller begränsning av behandling
• Återkalla ditt samtycke (om behandlingen baseras på samtycke) samt
• Begära att få dina uppgifter i ett maskinläsbart format och att de överförs till en annan personuppgiftsansvarig.
Tillämpligheten och omfattningen av ovannämnda rättigheter fastställs från fall till fall i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning. Du kan utöva dessa rättigheter genom att kontakta oss (detaljer i avsnitt 10). Vi kan behöva verifiera din identitet innan vi behandlar din begäran.
Observera att om vi uppfyller din begäran om att återkalla samtycke eller begränsa eller radera personuppgifter kanske du inte längre kan ta emot tjänster som du tidigare fått, beställt eller begärt.
Om du anser att behandlingen av dina uppgifter inte har gjorts på ett lagligt sätt, har du rätt att lämna in ett klagomål till tillsynsmyndigheten enligt tabellen nedan.
Land
Behörig myndighet
Sverige
Integritetsskyddsmyndigheten
Finland
Dataombudsmannens byrå (Tietosuojavaltuutetun toimisto)
Norge
Norska dataskyddsmyndigheten (Datatilsynet)
9. Kontaktinformation
Om du har några frågor eller funderingar om dina uppgifter kan du kontakta oss enligt nedan:
Land
Kontaktuppgifter
Sverige
dataskyddsgruppen@rejlers.se
+46 771 78 00 00
Finland
tietosuoja@rejlers.fi
+358 207 520 700
Norge
kontakt@rejlers.no
+47 22 33 66 33
10. Ändringar
Vi kan efter eget gottfinnande komma att uppdatera detta integritetsmeddelande från tid till annan. Den senaste versionen kommer alltid att finnas tillgänglig på vår webbplats eller via rekryteringsplattformen. Vi meddelar dig om betydande ändringar via e-post eller genom att uppdatera meddelandet på vår webbplats och på rekryteringsplattformen.